KIEK

april 1, 2008

Wollenbollenpotjes

kluwa.jpg

Toen ik vandaag het altijd verrassende weblog van Corrie bezocht moest ik even gniffelen. Tot mijn grote vreugde zag ik daarop een foto  van een wollenbollenpotje … uhhh een wollenbollenpotje?? … ik kende het tot op heden eerlijk gezegd alleen onder de naam kluwenbakje/kluwenhouder.  En … tja … laat ik nou toch een liefhebber van deze vaak snoezige wolbakjes zijn! En ik niet alleen. Vorig jaar mei vloog deze baby-koolmees bij ons binnen en had meteen bovenop de boekenkast z’n plekje gevonden 😉

In een kluwenbakje/potje werd vroeger het bolletje garen/wol gelegd zodat het tijdens het handwerken niet weg kon rollen. In het Engels worden ze ‘string dispenser’, ‘string holder’ of ‘string container’ genoemd. In de 19e eeuw maakten o.a. zeelieden aan boord van de zgn. Hanzeschepen een kluwenbakje voor hun geliefde in de stijlvorm die op dat moment in de mode was, vandaar dat deze bakjes (met en zonder dekseltje) in alle stijlperioden en materiaalsoorten uitgevoerd zijn. Via de Hanzesteden hebben deze bakjes/potjes hun weg door Europa gevonden.

Wie kent ze nog?

 

Meer foto’s vond ik op deze site .

19 reacties »

  1. Ans wat gewéldig om jouw kluwenbakjes te zien. Toen ik gisteren de mijne cadeau kreeg van Ellen genoot ik al van het mooie gladde houtdraaiwerk binnenin en ik ben er reuze blij mee. Nu zie ik bij jou een echte verzameling. Wat een prachtige exemplaren, maar de rij gaat nog verer door, krijgen we die ook nog te zien, ik ben nl. niet zomaar tevreden ;- )
    Ik vind het heel erg leuk dat je er uitleg bij hebt gegeven.
    Bij de engelse benaming wordt tegenwoordig wel heel iets anders gedacht dan in vroeger tijden ;- )
    Ik krijg de neiging om allerlei sites af te struinen om zelf ook meteen een verzameling aan te leggen.
    Ik hoop dan ook een keer zo’n schattig koolmeesje te mogen ontvangen.
    Heel erg bedankt voor deze foto Ans, erg leuk!

    Reactie door Corrie — april 1, 2008 @ 15:36 pm | Beantwoorden

  2. Volgens mij heb ik vorig jaar in een soort kringloopwinkel in Zwitserland ook een oud exemplaar gezien. Maar ja…ik wist niet dat jij ze spaarde anders had ik ‘m voor je meegenomen.
    “Vroeger” toen ik wel eens breide gebruikte ik idd ook een bloempotje of iets dergelijks om een kluwen in te doen.

    Reactie door TruusW — april 1, 2008 @ 16:25 pm | Beantwoorden

  3. Leuke foto.
    Ik ken het helemaal niet, dit soort bakjes.
    Nooit gezien, maar wel mooi en leuk om ze te verzamelen.
    Wat grappig dat de baby koolmees er een plaatsje vond.

    Reactie door Tiny — april 1, 2008 @ 16:26 pm | Beantwoorden

  4. Wat leuk zeg ik ken zeniet nog nooit gezien
    en zelfs nog nooit van gehoord ook
    kijk een mens is nooit te oud om te leren

    Reactie door marianne — april 1, 2008 @ 18:36 pm | Beantwoorden

  5. Die kende ik ook niet,
    leuk om te weten en
    als ik er één tegenkom
    neem ik hem mee.
    Leuke foto zo met het meesje.

    Reactie door thea — april 1, 2008 @ 18:55 pm | Beantwoorden

  6. Heel leuke foto. Ik kende deze potjes niet. Weeral iets bijgeleerd;

    Reactie door Xray — april 1, 2008 @ 20:15 pm | Beantwoorden

  7. nou geef mij die koolmees maar
    breien en ik gaan niet samen
    hoor , dat is echt een vloek ;))
    ja de potjes zijn wel leuk
    maar ja wel met mees , anders
    gaat er bij mij een plantje in ..
    cultuurbarbaar hé 😉

    Reactie door lenie — april 1, 2008 @ 22:39 pm | Beantwoorden

  8. Jeeeetje ik heb in mijn leven best veel
    gebreid. En ik ben best al oud (48) maar……
    van een wollenbollenpotje heb ik nog
    nooooooooooooooooooooooooooit gehoord!
    Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor!
    Zal best handig zijn zo’n bolletjesbewaardoosje.
    Super foto trouwens met die koolmees!!

    Welterusten,
    beuzeblaadje

    Reactie door beuzeblaadje — april 1, 2008 @ 22:42 pm | Beantwoorden

  9. nu ik dit zie .. komen heeeele verre herinneringen naar boven.

    ik heb nl zelf zo’n wollebolleding gekregen (van sinterklaas, als ik het mij goed herinner???)
    dat van mij was lang niet zo mooi als hetgeen jij hier laat zien, ’t was nl eentje in plastiek? :-))

    Reactie door curieuzeneuzemosterdpot — april 1, 2008 @ 22:54 pm | Beantwoorden

  10. Ik dacht in eerste instantie dat het eierdopjes waren waar een koolmeesje uit te voorschijn was gekomen, maar wollenbollenpotjes? Nog nooit van gehoord, maar wat zijn ze mooi. Kan me voorstellen dat als je er eentje hebt, je steeds meer wilt omdat ze allemaal anders van uiterlijk zijn. Heel mooi en volgens mij heb je een hele verzameling en is dit het topje van de ijsberg!

    Reactie door MoniqueSamui — april 2, 2008 @ 5:51 am | Beantwoorden

  11. Dit zijn hele mooie exemplaren, Ans.
    Zeker als er ook nog een koolmeesje op zit.
    Wij hadden er vroeger één van bakeliet.
    Die had niet zo’n mooie vorm hoor.
    Het was een heel eenvoudig bakje met deksel.
    Er werd bij ons thuis heel wat afgebreid.
    Ik wist niet, dat er zoveel soorten waren.
    Leuk om eens te zien.

    Reactie door Ria — april 2, 2008 @ 7:01 am | Beantwoorden

  12. Toch wel leuk om daar de geschiedenis van te weten. Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad.. maar het lijkt me logisch dat je wol zo beschermd en het vogeltje ook!

    Reactie door kruidje — april 2, 2008 @ 7:48 am | Beantwoorden

  13. Daar had ik dus ècht nog nooit van gehoord, laat staan gezien. Wat leuk! En dan ook nog zo’n babymees erop, lief! Ik zal eens beter om me heen kijken op rommelmarkten….

    Reactie door Miriam — april 2, 2008 @ 7:49 am | Beantwoorden

  14. Ja hoor, ik heb ze nog gekend. Mijn tante haakte heel veel, en dan had ze steeds dit tooltje bij zich.
    FF gedag komen zeggen via leflamands PC, want de mijne is stuk…

    Reactie door gerdaYD — april 2, 2008 @ 10:37 am | Beantwoorden

  15. Mooi dit vogeltje. ik heb ook nog zoiets alleen dat werd gebruikt vroeger om garen voor het haken in te doen

    Reactie door antsje — april 2, 2008 @ 10:57 am | Beantwoorden

  16. wat schattig
    de bakjes zeggen mij niet zo veel
    liefs yfke

    Reactie door yfke — april 2, 2008 @ 16:28 pm | Beantwoorden

  17. Ontzettend leuk om hier weer totaal andere wollenbollenpotjes te zien, dan er al op mijn blog te zien zijn.
    Heel begrijpelijk dat de uitvoering van een wollenbollenpotje met de mode meegaat. Dat was toen en dat is nu nog zo!

    Ken je de Wollfrau?

    http://berthi.web-log.nl/berthi/2008/01/wollfrau.html

    Reactie door Berthi — april 4, 2008 @ 15:48 pm | Beantwoorden

  18. Wat leuk dat jij ook wollenbollenpotjes hebt. Die van mi (Elma) was ook te zien bij Berthi. Wat hebben wij toch een mooi medium om zo alles te kunnen bekijken.
    Ook heb ik genoten van je erg mooie natuurfoto’s. Welkom bij de fanclub van Berthi.
    Elma

    Reactie door ELMA — april 4, 2008 @ 16:00 pm | Beantwoorden

  19. I havw an old BREITOBBETJE made from a dark wooden body, with around the top, 136mm diam. a silver ring with two handle and arouns the bottom, 122mm diam. another silver ring with a small, 5mm stamped shield showing an angel archer. On the opposite side of the wooden body is alarger shield, 18 x 21mm
    upon which is engraved an eagle. in the centre of the woden botton is a well turned circular hole, carefully chamfered, obviously to avoid catchin the wool as it exits the tobbetje

    I do have good photographs of this item, if anyone is interested., D.B.

    Reactie door David Burton. Gorredijk, friesland — november 8, 2013 @ 10:31 am | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

